Thursday 3 January 2013

penyesalan statik

Walau aku tahu, aku tiada ilmu ,tapi aku tetap di sini, statik, tak bergerak.
Menanti ramalan-ramalan dari kebanyakkan. Tersilap ramalan, silap juga haluan.

Menyeksa diri pada akhir hari.
Menyesal tentang perbuatan lepas. Statik, sama dengan kosong.

Dijenguk orang lain, dari awal sampai ke akhir, mentelaah sampai cair, cair otak.
Aku, sibuk menyusun jadual, bukan pada kertas, tapi pada mulut.
Natijahnya, aku statik, tak berganjak. Tak sedikit pun menegak.

Terasa terjatuh. Tarikan graviti menembusi kerak. Melayar helaian buku, pada saat penutup.
Aku berstatik di atas empuknya tempat tidur, sedang yang lain menimbunkan ilmu atas ilmu.
Latihan atas latihan. Pandai atas pandai.

Siapa lambat, dia dungu. Siapa cepat dia penghulu.


No comments:

Post a Comment